Odřená stehna při běhu: jak jim předcházet?

Mezi sportovci se o tom moc nemluví, řeší to ale řada z nich. Řeč je o odřených stehnech. Vypadá to sice jako banalita, při běhání delších vzdáleností ale odřeniny způsobují nepříjemnou bolest. Trénink nebo závod tak snadno promění v čiré utrpení.
Odřená stehna při běhu

Kůže se může odírat o kus oblečení i o další část těla, tedy zase o kůži. Situaci ještě zhoršuje horké počasí, kdy se pořádně potíme a vylučovaná sůl kůži o to více dráždí. Do rány se pak může dostat až infekce, která vás klidně i na čas vyřadí z tréninku. Řešíte odřená stehna při běhu i vy? Pak pro vás máme přehled několika způsobů, jak jim předcházet.

Oblečení vybírejte pečlivě

Možná jste si už někdy koupili nový kus oblečení, který se zdál být super pohodlný, ale při tréninku neobstál. Důležitý je materiál i střih. Bavlna je sice přírodní, neodvádí ale dobře pot a při namočení je poměrně drsná. Zvolte funkční materiály určené přímo pro sportovce a pokud možno nesahejte po nejlevnějších variantách.

Vyhněte se taky volnému oblečení, které na vás bude rytmicky plandat a kůži odírat. Volte střihy na tělo, a to platí pro všechny části oblečení. Jinak vám hrozí odřeniny i v podpaží nebo na bradavkách. Zvláště velký pozor si dejte na výrazné lemy a švy.

Úplně stejná pravidla platí i pro spodní prádlo. Nové oblečení si taky nikdy neberte na dlouhý trénink nebo závod. Nejdříve ho otestujte, ať vám nezkazí celou radost z velké události.

Namažte se

Jestli vás čeká delší běh nebo závod, neváhejte sáhnout po nějakém mazadle. Mezi sportovci je nejoblíbenější klasická vazelína nebo Indulona. Jednoduše ji nanesete na místa, kde hrozí odření, a kůže tak získá ochranný kluzký film. Velkou nevýhodou ale je, že tato mazadla zanechávají skvrny na oblečení, které se nedají jen tak vyprat.

Další variantou je tuhý antiperspirant. Použijete ho úplně stejně a z oblečení ho také snadno dostanete. Při intenzivním tření kůže o kůži ale neposkytne ochranu na dlouhou dobu. Jestli budete chtít trochu investovat, můžete sáhnout po některém z mazadel určených přímo pro sportovce. Jsou odolné potu i vodě, a budou tak jednoznačně nejspolehlivější.

Tip: Na prevenci odřenin má vliv i pitný režim. Když jste dehydrovaní, v potu se koncentruje větší množství soli, které kůži dráždí. Proto co nejvíce pijte a po běhu se hned osprchujte.

Odřená stehna při běhu

Vyzkoušejte ochranné pásky na stehna

Další možností proti odřeným stehnům nejen při běhu jsou elastické ochranné pásky. Jednoduše je navléknete na stehna jako ochrannou vrstvu, která zabrání jejich tření. Pro problém odírání stehen byly přímo navrženy, a tak mu předchází naprosto spolehlivě. Na vnitřní straně jsou dva silikonové proužky, které pásky drží na svém místě i při intenzivním běhu nebo jiném sportu. Důležité je jen vybrat správnou velikost.

Ochranné pásky snadno schováte pod oblečení, klidně je ale můžete vzít i ke krátkým šortkám. Vypadají nenápadně. Díky jemnému prodyšnému materiálu jsou příjemné na kůži a nebudete o nich skoro ani vědět.

Co když už mám odřená stehna?

Podrážděnou kůži omyjte, držte v suchu a ošetřete vhodnou hojivou mastí. Skvěle se nám osvědčila třeba mast se zinkem nebo například Bepanthen. Dopřejte si chvíli klidu, ať má kůže čas se zregenerovat. Při opakovaném odírání by se narušily hlubší vrstvy kůže a infekce by na sebe nenechala dlouho čekat. Vydržte to a odřeniny zahojte. Mezitím můžete popřemýšlet, jestli není na vině vaše tréninkové oblečení, a rovnou si obstarat některou z možných ochran proti odírání.

Sdílejte článek

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on pinterest
Pinterest
Share on email
Email

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přehrát video

Průvodce výběrem velikosti

Aby bandaletky perfektně padly, změřte obvod vašeho stehna v nejširším bodě pomocí krejčovského metru. Poté zjistěte svou velikost:

A: 53-58 cm

B: 58-63 cm

C: 63-68 cm

D: 68-73 cm

E: 73-78 cm

F: 78-81 cm

Na co myslet?

  • Stehna měřte vestoje v jejich nejširším bodě, a to na holé kůži.
  • Pro co nejpřesnější měření použijte krejčovský metr. Pokud ho nemáte, pomozte si provázkem a jeho délku změřte pravítkem.
  • Metr na kůži přiložte tak, aby nebyl příliš volný ani těsný.
  • Pokud je vaše naměřená hodnota na pomezí dvou velikostí, zvolte tu menší.